بازی های جذاب و هیجان انگیز دارای انفجار ها و دود و گرد و غبار هستند. زمانی که دو جسم با هم برخورد می کنند و یا جسمی محکم به زمین می خورد، اگر بدون افکت و گرد و غبار باشد بازی را ساده و سرد می کند. یک انفجار بزرگ بازی را بسیار جذاب می کند. اما ساخت یک انفجار کار ساده ای نیست! برای طراحی آن باید ساعت ها وقت بگذارید. اما در GameMaker می توانید با سیستم ذرات همه این کار ها را به راحتی انجام دهید.

سیستم ذرات یکی از ویگی هایی است که می توان بازی  را خیلی با آن بسیار جذاب تر و  زیبا تر کرد. این ویژگی هم در گیم میکر و هم در گیم میکر استودیو قابل اجرا است. سیستم ذرات جلوه های فراوانی دارد.

جلوه های ذرات، جلوه های تزیینی هستند که در بازی برای برای نمایش پدیده های پویا همچون باران، دود، گرد و قُبار، انفجار، آتش و بسیاری دیگر استفاده می شوند.

برای ساخت یک پدیده و استفاده از سیستم ذرات ما به سه (یا چهار) عنصر نیاز داریم:

1- ابتدا یک سیستم، 2- یک انتشار دهنده یا ساتع کننده، 3- (خود ذرات و 4- ویژگی های ذرات)

سیستم انتشار دهنده:

برای ایجاد ذرات و انتشار دهنده ها، مهم ترین چیز که نیاز داریم یک سیستم است. تمام انتشار دهنده ها و ذرات تولید شده در این سیستم وجود دارند. مانند یک حافظه. می توان با حذف سیستم تمام ذرات را از بازی حذف کرد و یا با تغییر عمق سیستم، عمق تمام ذرات را تغییر دهیم. برای برخی بازی ها یک سیستم کافی است. اما در بعضی بازی که نیاز است فلان ذره جلوی ذره دیگر باشد می توان از دو سیستم استفاده کرد.

انتشار دهنده ها (Emitter ها) :

انتشار دهنده ها یا همان ساتع کننده ها مکان هایی در سیستم هستند که ذرات از آنجا تولید می شوند. در سیستم، دو نوع انتشار دهنده وجود دارد:

انتشار دهنده رگباری (burst) و انتشار دهنده جریانی (stream)

انتشار دهنده رگباری، ذرات یک بار و در یک زمان تولید می کند و نیازی به قطع آن نیست، اما انتشار دهنده جریانی ذرات را پیوسته و پشت سر هم ایجاد می کند و برای قطع آن باید انتشار دهده را حذف کنیم.

منطقه (region) انتشار و حالت های انتشار دهنده ها:

در سیستم ذرات ما می توانیم اندازه و شکل منطقه انتشار را برای هر انتشار دهنده تنظیم کنیم. در گیم میکر فقط چهار نوع منطقه انتشار وجود دارد، اما اندازه منظقه را هر اندازه ای که شما می خواهید می توان تنظیم کرد.

چگونگی انتشار ذرات

در سیستم ذرات چهار حالت برای منطقه انتشار ذرات، در هنگام تعریف منطقه وجود دارد:

1- مستطیلی 2- خطی 3- بیضی 4- لوزی

در تصویر بالا نمونه ای از هر کدام می توانید مشاهده کنید.

در تصویر  بالا، همه ذرات تعداد یکسانی دارند و از یک نوع انتشار دهنده استفاده می کنند (مثلا رگباری) اما حالت آنها متفاوت است.

نحوه توزیع (چگونگی خارج شدن از انتشار دهنده) :

توزیع ذرات بر چگونگی خارج شدن ذرات از انتشار دهنده ها تاثیر می گذارد. در سیستم ذرات، سه نوع نحوه برای تویع ذرات وجود دارد:

نحوه توزیع ذرات

1- خطی (Linear) :

ذرات را با یک توزیع تصادفی در سراسر منطقه انتشار پخش می کند.

2- گوسی (Gaussian) :

ذرات را بیشتر حول مرکز منطقه انتشار بخش می کند.

3- گوسی معکوس (Invgaussian) :

این توزیع بر عکس توزیع گوسی است. یعنی بیشترِ ذرات را، نزدیک به لبه های منطقه انتشار بخش می کند.

ذرات:

ذرات منابع گرافیکی هستند که توسط انتشار دهنده ها به وجود می آیند. دو نوع ذره وجود دارد: تصویر یا عکس (sprite) و شکل (shape) .

اشکال (shape) :

مجموعه ای از sprite ها و یا تصویر های 64*64 پیکسل هستند که در Game maker برای استفاده به عنوان ذرات ساخته شده اند. توجه کنید که اندازه آنها قابل تغییر است. اشکال، همان گونه که در تصویر زیر می بینید انواع مختلفی دارند. اشکال بیشتر برای جلوه های رایج مانند برف، دود، انفجار، آتش، شعله و .... مناسب هستند. اما اگر می خواهیم جلوه خاصی استفاده کنیم می توانیم از اسپرایت ها استفاده کنیم.

تصاویر (sprite) :

هنگامی که می خواهیم از یک جلوه خاص برای ذراتمان استفاده کنیم، می توانیم از sprite ها استفاده کنیم. مثلا اگر ما بخواهیم خُرده های یک چوب را با ذرات بسازیم، نمی توانیم از اشکال خود Game maker استفاده کنیم. پس باید از اسپرایت هایی که خودمان ساخته ایم استفاده کنیم.

صفات ذرات (type) :

با تنظیم صفات ذرات کار های زیادی می توان انجام داد. می توان طول عمر، سرعت، زاویه، سرعت چرخش، رنگ و .... را تنظیم کرد.

توجه کنید که ذرات با اجسام دیگر نمی توانند برخورد کنند و راهی وجود ندارد که متوجه شویم که آیا ذره ای با جسمی برخورد کرده است یا نه، اگر می خواهید این کار را انجام دهید باید از آبجکت ها استفاده کنید که می دانید آبجکت ها مدت پردازش و حجم بازی را بالا می برند.

توجه کنید که طراحی ظاهر ذرات بسیار زمان گیر است و شما باید یک ذره را بار ها و باره ها با ویژگی های مختلف امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. پس شما برای راحتی کار خود و سریع کردن ساخت ذره می توانید از یکی از هزاران برنامه هایی که برای ساخت ذرات هستند استفاده کنید. یکی از این برنامه ها که معروف هم است نرم افزار Particle Designer  است. شما با این نرم افزار میتوانید ذره خود را با هر ویژگی که می خواهید، بسازید و سپس کد آن را تحویل بگیرید.