همه می خواهند WI-FI خود را امن کنند. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها این است که با MAC addrass  دسترسی بقیه افراد را به WI-FI محدود کنیم. در این حالت، فقط افردای که ما مشخص کرده ایم می توانند به WI-FI وصل بشوند و یا افرادی که ما مشخص کرده ایم نمی توانند به WI-FI متصل بشوند.

در ابتدا باید به تنظیمات مودم خود بروید. برای این کار ابتدا باید در نوار آدرس مرورگر آیپی 192.168.1.1 را بنویسید و جست و جو کنید.

wifi

شاید این آیپی (192.168.1.1) برای بعضی ها متفاوت باشد. برای به دست آوردن IP مودم می توانید از طریق خط فرمان ویندوز (cmd) اقدام نمایید. در لینک زیر آموزش کامل این کار وجود دارد.

پس از جستجو با همچین صفحه ای روبه رو می شوید. این صفحه وابسته به نوع مودم می تواند متفاوت باشد.

اگر پس از جستجو نتوانستید به تنظیمات مودم خود دسترسی پیدا کنید، باید دستگاه خود را کابل شبکه (LAN) به مودم متصل کنید. در بعضی موارد پیش می آید که در صورت اتصال به صورت بیسیم به مودم امکان رفتن به تنظیمات مودم موجود نباشد.

wifi2

در این صفحه باید رمز و نام کاربری خود را که پشت مودم نوشته شده است وارد کنید. ممکن است اصلا صفحه ای برای وارد کردن رمز باز نشود و فقط یک پنجره کوچک با دو فیلد Username و Password باز شود. این پنجره هم وابسته به نوع مرورگر متفاوت است.

رمز عبور و نام کاربری شما به طور پیش فرض admin است.

پس از وارد کردن رمز عبور و نام کاربری بر روی دکمه Login کلیک کنید. در صورت صحیح بودن رمز و نام کاربری به تنظیمات مودم منتقل می شوید. در تصویر زیر تنظیمات مودم با رابط کاربری نارجی رنگ نمایش داده شده است. توجه کنید که رابط آبی رنگ هم وجود دارد.

3wifi

حال به زبانه یا تب interface setup بروید و سپس به قسمت wireless بروید. این قسمت برای مدیریت اتصال بیسیم (WI-FI) شما است.

برای محدود کردن افراد با مک آدرس، باید از MAC Address Filter استفاده کنیم. در بخش wireless MAC Address Filter تنظیمات این فیلتر موجود است.

فیلتر کردن مک آدرس ها

برای فعال کردن این فیلتر باید Active را Activated کنید.

در پایین این قسمت گزینه ای به نام Ation وجود دارد.

شما اگر این گزینه را Allow Association بگذارید، فقط مک آدرس هایی را که مشخص کرده اید مجاز به وصل شدن به WI-FI هستند و اگر آن را Deny Association بگذارید، مک آدرس هایی که مشخص کرده اید نمی توانند به WI-FI شما وصل شوند.

مک آدرس ها را هم باید در قسمت های MAC address #4 , MAC address #3 , MAC address #2 , MAC address #1 , ...... وارد کنید.

مک آدرس ها

 برای مثال شما می خواهید فقط خود و افراد خانوادتان مجاز به وصل شدن به WI-FI باشند. برای این کار کافی است مک آدرس های آنها را به دست آورید و طبق آموزش عمل کنید.