احتمالا شما هم در هنگام خرید یا دانلود یک ویندوز به این مسئله بر خورده اید که ویندوز 32 بیتی با 64 بیت چه تفاوت هایی دارد. ویندوز های 64 بیت بعد از ویندوز های 32 بیت به بازار عرضه شدند و جدید تر هستند، به طور کلی عملکرد بهتر و سریع تری نسبت به ویندوز های 32 بیت دارند. این عملکرد خوب وابسته به ویژگی هایی است که در ویندوز 64bit دیده نمی شود.

استفاده بهینه تر از حافظه RAM توسط ویندوز 64bit:

یکی از مهم ترین عواملی که باعث قدرت زیاد ویندوز 64 بیت شده، استفاده بهینه و کامل از حافظه RAM کامپیوتر است. حافظه RAM، برای ذخیره اطلاعات از قسمت و سلول هایی تشکیل شده که هر کدام از این قسمت ها یک شناسه مستقل و متفاوت دارند. برای نوشتن یا خواندن اطلاعات از حافظه RAM باید از این شناسه ها استفاده شود. ویندوز های 32 بیتی فقط می توانند 2 به توان 32 شناسه تولید کنند و از آنها در حافظه RAM استفاده کنند. یعنی اگر حافظه RAM شما بیشتر از این تعداد شناسه که حدود 4GB می شود پشتیبانی کند، ویندوز های 32 بیت نمی توانند از آن استفاده کنند. اما ویندوز ها 64بیت 2 به توان 64 شناسه می توانند تولید کنند که این مقدار برای هر کاربر کافی، بلکه اضافی است.

به همین دلیل است که ویندوز 64بیت می تواند از حافظه RAM به صورت کامل استفاده کند. البته این پشتیبانی از RAM به نوع سیستم عامل شما هم وابسته است.

امنیت بیشتر ویندوز 64 بیت نسبت به ویندوز 32 بیت:

هکر ها می توانند به کامپیوتر های متصل به شبکه نفوذ کنند و حافظه RAM آنها را بررسی و اطلاعاتی را برداشت کنند. حافظه رَم (random access memory) یک حافظه غبر ترتیبی و تصادفی است. یعنی اطلاعات در آن به صورت تصادفی ذخیره می شوند و ترتیب خاصی ندارند. هر چقدر فضا حافظه RAM بیشتر باشد جستجو کردن در آن توسط هکر ها هم زمان بر تر است که ویندوز های 64 بیت به دلیل ایجاد شناسه های بیشتر و پشتیبانی از حافظه بیشتر امنیت بیشتری دارد.