در هر بازی، چه ساده و چه حرفه ای ما باید اطلاعاتی ذخیره کنیم. اطلاعاتی همچون نام کاربر، امتیاز کاربر، آخرین مرحله طی شده و...

این اطلاعات حتماً باید در بازی ذخیره شوند تا بازی ما جذاب تر شود و قابلیت Save و Load داشته باشد. برای این کار در GameMaker می توانید از فایل های text و متنی استفاده کنید. در GameMaker به راحتی می توان متون را نوشت و اطلاعات خود را ذخیره کرد.

در این آموزش ما می خواهیم متنی را درون فایل txt. بنویسیم که نام آن gml است.

اول باید آن فایل text را آماده سازی کنیم.

برای آماده سازی فایل جهت نوشتن متن باید از تابع زیر استفاده کرد:

file_text_open_write(fname)

در ورودی fname باید آدرس فایل مورد نظر خود را بنویسید. آدرس باید به صورت string باشد. بین 'و'.

اگر در ورودی این تابع آدرس فایلی را مانند نمونه بدهید، باید حتما فایلی در مسیر آدرس باشد. اما اگر فقط نام و فرمت فایل را بدهید (مثال : a.txt) خود game maker یک فایل text در مسر بازی می سازد. ولی در این صورت باید حتما بازی را در جایی ذخیره کنید و یا آن را exe. کنید.

ما باید این کد را درون متغیری قرار دهیم که بتوانیم از آن استفاده کنیم.1

my_file=file_text_open_write('C:\user\capris\Desktop\gml.txt')

فایل آماده شده را باید جهت استفاده در متغیری ذخیره کنیم. در مثال بالا فایلی که در مسیر C:\user\capris\Desktop\gml.txt است، آماده شده و در متغیر my_file ذخیره می شود.

حال که فایل مورد نظر ما آماده شد باید اطلاعاتمان را در آن بنویسیم. برای این کار می توانید از تابع زیر استفاده کنیم.

file_text_write_string(file, str)

تابع بالا دو ورودی می گیرد. ورودی file نام متغیری است که فایل text ما در آن ذخیره شده است. str هم متن مورد نظر ما است.

برای ذخیرۀ متون نوشته شده باید فایل text آماده شده را ببندیم، برای این کار باید از تابع زیر استفاده کنیم.

file_text_close(File)

در ورودی File این تابع باید نام متغیری که فایل text ما در آن ذخیره شده است را بنویسیم.

دانلود سورس آموزشی (نوشتن و خواندن):

لینک دانلود: text_file.rar

رفع ارور .File is not opened for reading

خواندن متنِ یک فایل text در GameMaker

کار با فایل های text در GameMaker