هنگامی که شما مودم خود را می خرید، باید تنظیماتی را بر آن اعمال کنید. برای مثال تغییر رمز WI-FI، تغییر SSID و یا انجام اقدامات امنیتی.

برای اینکه ما بتوانیم به تنظیمات مودم خود دسترسی داشته باشیم، باید IP مودم خود را بدانیم. IP مودم ها می تواند متفاوت بایشد.

برای به دست آوردن IP مودم خود می توانید از طریق خط فرمان (CMD) اقدام نمایید. برای اینکار ابتدا با فشردن کلید های ترکیبی Win + R برنامه RUN را اجرا کنید. سپس در آن عبارت cmd را تایپ و ok را بزنید تا خط فرمان باز شود.

تصویر cmd

در آن عبارت ipconfig را تایپ کنید. این فرمان مشخصات IP کارت شبکه شما را نشان می دهد. مشخصاتی از جمله IPV4، IPV6 یا Default Gateway.

در آن لیستی تایپ می شود که نام آن windows ip configuration است و شاید دارای 3 قسمت باشد.

اگر به صورت باسیم به مودم خود متصل شده اید باید در بخش Ethernet adapter Local Area Connection و یا Ethernet adapter Ethernet به دنبال عبارت Default Gateway بگردید.

ولی اگر به صورت بیسیم و با WI-FI به مودم خود متصل شده اید باید در بخش Wireless LAN adapter Wi-Fi یا Wireless LAN adapter Wireless Network Connection و یا Ethernet adapter Wireless Network Connection به دنبال عبارت Default Gateway بگردید.

در قسمت راست عبارت Default Gateway آیپی مودم شما نوشته شده است. برای دسترسی به تنظیمات مودم باید از این IP استفاده کنید و آن را در مرورگر جستوجو کنید. اگر در باز کردن ضفحه تنظیمات مودم مشکلی پیش آمد و نتوانستید به تنظیمات مودم بروید، باید دستگاه خود را با کابل LAN (به صورت باسیم) به مودم متصل کنید. در بعضی مواقع پیش می آید که در صورت اتصال به مودم به صورت بیسیم تنوانید به تنظیمات آن دسترسی پیدا کنید. اگر در هنگام خرید مودم به همراه مودم CD بود می توانید به CD اقدام کنید.