همه می خواهند که WI-FI شان مقاوم باشد تا افراد دیگر نتوانند از اینترنت آن استفاده کنند. برای این کار باید نوع رمز گذاری و نوع امنیت را عوض کرد و یا فقط به افراد مشخص اجازۀ دسترسی داد. این کار شاید کمی سخت باشد. به خصوص که تمام تنظیمات مودم ها به زبان انگلیسی است. در این آموزش با تغییر نوع رمز گذاری، تغییر نوع امنیت و استفاده از MAC Address Filter وای فای خود را امن می کنیم.

در ابتدا باید به تنظیمات مودم خود بروید. برای این کار ابتدا باید در نوار آدرس مرورگر آیپی 192.168.1.1 را بنویسید و جست و جو کنید.

wifi

شاید این آیپی (192.168.1.1) برای بعضی ها متفاوت باشد. برای به دست آوردن IP مودم می توانید از طریق خط فرمان ویندوز (cmd) اقدام نمایید. در لینک زیر آموزش کامل این کار وجود دارد.

پس از جستجو با همچین صفحه ای روبه رو می شوید. این صفحه وابسته به نوع مودم می تواند متفاوت باشد.

اگر پس از جستجو نتوانستید به تنظیمات مودم خود دسترسی پیدا کنید، باید دستگاه خود را کابل شبکه (LAN) به مودم متصل کنید. در بعضی موارد پیش می آید که در صورت اتصال به صورت بیسیم به مودم امکان رفتن به تنظیمات مودم موجود نباشد.

wifi2

در این صفحه باید رمز و نام کاربری خود را که پشت مودم نوشته شده است را وارد کنید. ممکن است اصلا صفحه ای برای وارد کردن رمز باز نشود و فقط یک پنجره کوچک با دو فیلد Username و Password باز شود. این پنجره هم وابسته به نوع مرورگر متفاوت است.

رمز عبور و نام کاربری شما به طور پیش فرض admin است.

پس از وارد کردن رمز عبور و نام کاربری خود و در صورت صحیح بودن به تنظیمات مودم منتقل می شوید. در تصویر زیر تنظیمات مودم با رابط کاربری نارجی رنگ نمایش داده شده است. توجه کنید که رابط آبی رنگ هم وجود دارد.

3wifi

حال به کشو یا تب interface setup بروید و سپس به قسمت wireless بروید. این قسمت برای مدیریت اتصال بیسیم و WI-FI مودم شما است.

مهم ترین کاری که باید بکنید این است که Use WPS را No کنید. در تصویر پایینی Use WPS فعال است. توجه کنید که اگر این گزینه فعال باشد حتی افراد مبتدی و نابلد هم با نرم افزار های موجود می توانند شما را هک کنند.

در قسمت wps settings در SSID نام WI-FI شما است و در قسمت authentication type  نوع امنیت WI-FI شما است که اگر آن را wpa2-psk بگذارید امنیت آن بیشتر می شود و بیشتر نرم افزار های هکر شما را نمی توانند هک کنند.

wifi2

با تغییر نوع امنیت حالا WI-FI شما مقاوم تر شد. برای امن تر شدن می توانید نوع رمز گذاری خود را عوض کنید و از یک رمز گذاری مطمعن استفاده کنید.

برای این کار شما باید به قسمت Encryption بروید.

این قسمت دارای سه گزینه است:

1-«TKIP» این نوع رمز گذاری بسیار قدیمی است و به همین دلیل امنیت بسیار کمی دارد و مورد اطمینان نیست. 

2-«AES» این نوع رمز گذاری یک نوع رمز گذاری جدید و امن می باشد که توسط آمریکا مورد تأیید قرار گرفته است. با این این رمز گذاری می توان در برابر بیشتر حلمه ها مقاومت کرد.

با حمله جستجوی فراگیر می توان به این نوع رمزگذاری ها نفوذ کرد.

3-«TKIP/AES» از اسمش معلوم است که ترکیبی از هر دو است.

یکی از کارهای دیگری که سبب افزایش امنیت می شود، استفاده از MAC Address Filter است. با استفاده از MAC Address Filter می توانید مشخص کنید که چه افرادی اجازه ی دسترسی به WI-FI را دارند و چه افرادی ندارند.

برای استفاده از این امکان به قسمت wireless MAC address Filter بروید. در این بخش تنظیمات این فیلتر موجود است.

فیلتر کردن مک آدرس ها

برای فعال کردن MAC Address Filter باید گزینه ی Active را Activated بکنید.

در پایین این گزینه گزینه ای به نام Ation وجود دارد.

شما اگر این گزینه را  بگذارید، فقط مک آدرس هایی را که مشخص کرده اید مجاز به وصل شدن به WI-FI هستند و اگر آن را  بگذارید، مک آدرس هایی که مشخص کرده اید نمی توانند به WI-FI شما وصل شوند.

مک آدرس ها را هم باید در قسمت های MAC address #4 , MAC address #3 , MAC address #2 , MAC address #1 , ...... وارد کنید.

مک آدرس ها

 برای مثال شما می خواهید فقط خود و افراد خانوادتان مجاز به وصل شدن به WI-FI باشند. برای این کار کافی است مک آدرس های آنها را به دست آورید و طبق آموزش عمل کنید.

پس از انجام همۀ این کار ها برای اعمال تنظیمات در پایین صفحه SAVE را انتخاب کنید.

روش دیگری هم برای افزایش امنیت وجود دارد. این روش را در مطلب دیگری قرار داده ایم. با مراجعه به لینک های زیر از این آموزش هم استفاده کنید.