امروزه در ایران می توان گفت بیشتر و یا حتی تمام ویندوز ها با کد های تقلبی و کرک فعال و قابل استفاده هستند. در ایران اینگونه است که اگر یک فرد بخواهد یک ویندوز را با کد فعال سازی واقعی بخرد، پول هنگفتی باید برای آن بپردازد. حال اگر ما این ویندوز ها را که با کد تقلبی فعال کرده ایم را بروزرسانی و یا همان آپدیت کنیم چه می شود؟

وقتی ما ویندوزمان را آپدیت می کنیم، علاوه بر دانلود فایل های مورد نیازِ روزرسانی، بررسی می کند که آیا کد فعال سازی ویندوز درست است یا نه.

اگر کد شما درست نبود «که بیشتر درست نیست» به شما اخطار نمی دهد و از شما کد فعال سازی درست نمی خواهد بلکه ویندوز کارایی اولیه خود را از دست می دهد و روز به روز اصتلاحاً می پوسد، پس از مدتی هم دیگر قابل استفاده نمی باشد و از بین می رود.

از همین رو می توان گفت که تقریباً عمر مفید ویندوز 40 تا 50 روز است، پس از گذاشت این زمان، ویندوز سرعت و کارایی خود را از دست می دهد.

بقیه نرم افزار ها هم همینطور هستند ولی در صورت عدم درست بودن کد شما دیگر اجازه دسترسی به نرم افزار را به شما نمی دهند. مثلا نرم افزار IDM «اینترنت دانلود منیجر Internet Download Manage»در صورت بروزرسانی اگر کد فعال سازی شما تقلبی باشد متوجه می شود و دیگر جازه کار با نرم افزار را نمی دهد. و یا نرم افزار CamtasiaStudio 8.7 که حتما باید برای بروزرسانی به اینترنت متصل باشید تا کد فعال سازی شما را بررسی کند.

توجه داشته باشید فقط استفاده از کد فعال سازی تقلبی باعث این اتفاق نمی شود. برای مثال Crack کردن ویندوز هم باعث همین اتفاق می شود.

برنامه های هوشمندی مانند برنامه های در بستر Eset هم با کرک کردن کارایی خود را از دست می دهند، زیرا برنامه ای که همیشه نیاز به اینترنت دارد و همیشه به سرور متصل است، از درست یا نادرست بودن لایسنس شما مطلع می شود.