هنگامی که مودم اینترنت خود را از سرویس دهنده خود می گیرید، تنها با متصل کردن آن به کامپیوتر نمی توانید از اینترنت آن استفاده کنید. در ابتدا مودم باید Reset شود و تنظیماتی بر آن اعمال شود. تنظیماتی همچون نام کاربری و رمزی که ISP برای اتصال به اینترنت به شما داده، یا VPI و VCI.

ابتدا برای اینکه بتوانید به تنظیمات مودم خود بروید، باید Default Gateway را به دست آورید. Default Gateway آیپی مودم شما است که می تواند در بعضی از مودم ها متفاوت باشد. این IP در بیشتر مواقع 192.168.1.1 است. اگر IP اشتباه بود 192.168.0.1 را امتحان کنید. می توانید هم از طریق خط فرمان ویندوز (cmd) این IP را به دست آورید.

با به دست آوردن این IP آن را در مرورگر خود جستوجو کنید. اگر نتوانستید به تنظیمات مودم دسترسی پیدا کنید، دستگاه خود را با کابل شبکه به مودم متصل کنید. در بعضی موارد پیش می آید که اگر لپ تاپ یا کامپیوتر به صورت بیسیم به مودم وصل باشند، امکان دسترسی به تنظیمات را نداشته باشند.

پس از جست و جو صفحه ای مانند عکس زیر مشاهده می کنید.

در این صفحه باید رمز و نام کاربری خود را که پشت مودم نوشته شده است وارد کنید. ممکن است اصلا صفحه ای برای وارد کردن رمز باز نشود و فقط یک پنجره کوچک با دو فیلد Username و Password باز شود. این پنجره هم وابسته به نوع مرورگر متفاوت است.

رمز عبور و نام کاربری شما به طور پیش فرض admin است.

پس از وارد کردن رمز عبور و نام کاربری بر روی دکمه Login کلیک کنید. در صورت صحیح بودن رمز و نام کاربری به تنظیمات مودم منتقل می شوید. در تصویر زیر تنظیمات مودم با رابط کاربری نارجی رنگ نمایش داده شده است. توجه کنید که رابط آبی رنگ هم وجود دارد.

3wifi

برای config مودم باید به زبانه Quick Start بروید و سپس دکمه RUN WIZARD را انتخاب کنید.

Quick Start

پس از آن پنجره جدیدی باز می شود که مراحل config مودم را مشخص کرده است. روی دکمه NEXT کلیک کنید.

پس از کلیک بر روی NEXT، در برگه Time Zone باید منطقه زمانی خود را انتخاب کنید. منطقه زمانی ایران GTM+03:30 Tehran است. دوباره بر روی NEXT کلیک کنید.

در ISP Connectoin Type باید نوع اتصال به سرویس دهنده را مشخص کنید. بیشتر سرویس دهنده ها از PPPoE یا PPPoA استفاده می کنند. پس بیشتر کاربران باید PPPoE/PPPoA را انتخاب کنند. سپس NEXT را انتخاب کنید.

در برگه PPPoE/PPPoA باید اطلاعات مربوط به چگونگی ارائه اینترنت توسط ISP به شما را وارد کنید. نام کاربری و رمز عبور اشتراکتان را که از ISP خود گرفتید را در فیلد های Username و Password وارد کنید. VPI و VCI هم باید از سرویس دهنده اینترنت گرفته شود. اما در بیشتر سرویس دهنده ها VPI برابر 0 است و VCI برابر 35 است. Connection Type هم نوع اتصال است. پیشنهاد می شود پروتکل از PPPoE LLC استفاده کنید، اما می توانید از پروتکل ها قوی تری مانند PPPoA هم استفاده کنید.

روی NEXT کلیک کنید.

حال اگر مودم شما اتصال وایرلس (بیسیم) هم داشته باشد زمانی که روی NEXT کلیک می کنید به زبانه تنظیم WI-FI می روید.

در تنظیمات WI-FI در قسمت Access Point روشن بودن یا خاموش بودن WI-FI را مشخص کنید. Activated فعال و Deactivated غیر فعال است.

برای این بخش توضیح زیادی نمی دهم. می توانید با مراجعه به لینک زیر، امنیت WI-FI را بالا ببرید و تمام تنظیمات آن را یاد بگیرید.

پس از تنظیم روی NEXT کلیک کنید.

config مودم به پایان رسید. باکلیک بر روی NEXT کار را تمام کنید.